kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴

 دانشجویان آمریکایی سال تحصیلی جدید را با تظاهرات ضد صهیونیستی آغاز کردند


 
 سرویس خارجی-
تصاویری از دانشگاه کلمبیا منتشر شده است که در آن، دانشجویان با تجمع در محوطه دانشگاه، آغاز سال تحصیلی جدید را با شعارهای ضد صهیونیستی آغاز می‌کنند.
نقش دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا، در دیده‌شدن جنایات رژیم اسرائیل در غزه بی‌بدیل است. این اعتراض‌ها قبل از تعطیلات تابستان و از دانشگاه معتبر و مشهور کلمبیا آغاز و پس از سرایت به دانشگاه‌های سراسر آمریکا، به دانشگاه‌های سراسر دنیا نیز کشیده شد. «نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید» جزو شعارهای اصلی دانشجویان و دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان بود که حقیقتا، تا اندازه زیادی، صهیونیست‌ها را در دنیا، تحت فشار قرار داد و یکی از آتش‌بس‌های ولو کوتاه‌مدت در غزه را باعث شد.
این اعتراض‌ها آن‌قدر مؤثر بود که آمریکا با آن همه دبدبه و کبکبه و ادعا درباره آزادی بیان را، چنان به خشم آورد که شروع به قلع‌وقمع معترضان کرد. گزارش‌های تصویری و نوشتاری زیادی درباره سرکوب اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا منتشر شد و آبرویی برای این کشور پُرمدعا نگذاشت. کار به جایی رسید که «اخراج»، «بازداشت»، «جریمه نقدی» و بعضا حتی «شکنجه» در دستورکار نیروهای امنیتی آمریکا قرار گرفت که کیهان، همه این اخبار و گزارش‌ها را باجزئیات پوشش داده است. آغاز تعطیلات تابستان، از حجم و اندازه این اعتراض‌های دانشجویی کم کرد و حالا با آغاز سال تحصیلی در آمریکا، معترضان آهسته‌آهسته اعتراض‌ها را از سر می‌گیرند.
گزارش‌ها و تصاویری که از دانشگاه کلمبیا در نیویورک منتشر شده است، شماری از دانشجویان را نشان می‌دهد که با حمل پرچم فلسطین و به سر کردن چفیه‌های فلسطینی اعتراض خود را به نسل‌کشی در غزه به نمایش می‌گذارند. پیش‌بینی می‌شود با شروع جدی سال تحصیلی، رفته‌رفته شاهد بازگشت آن صدها هزار دانشجو و استاد در آمریکا به خیابان‌ها باشیم که قطعا، صهیونیست‌ها را خوشحال نخواهد کرد. این روند می‌تواند دانشگاه‌های سایر کشورهای جهان را هم بار دیگر به وسط میدان اعتراض‌ها بیاورد تا شاید صهیونیست‌ها وادار شوند، کودک‌کُشی در غزه را متوقف کنند. دانشجویان آمریکایی خوب می‌دانند، بدون حمایت‌های کشورشان، رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مثل آب خوردن، «کودک‌کُشی» کند.
تحلیلگر آمریکایی از نقش لابی‌های اسلحه می‌گوید
«مایکل مالوف»، تحلیلگر ارشد سابق سیاست‌های امنیتی دفتر وزیر دفاع آمریکاست. او اخیراطی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه و در واکنش تحولات غزه مواضع قابل‌تاملی گرفت که خبرگزاری فارس آن را ترجمه و منتشر کرده است. «مالوف» می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی «تحمل آتش‌بس را ندارد» و پیش‌بینی می‌کند که «درگیری‌ها در منطقه تشدید خواهد شد.»
به گفته وی «نتانیاهو اگر تن به آتش‌بس دهد جایگاه خود را تضعیف‌شده خواهد دید. این برخلاف نظر وزرای تندروی او خواهد بود. بن‌گویر و اسموتریچ که به دنبال روز نکبتی دیگر و پاک‌سازی کامل فلسطینیان هستند. اول در غزه و سپس در کرانه باختری و بعد از آن به لبنان خواهند رفت.» مالوف سپس به نقش و جایگاه کشورش آمریکا در جنگ غزه اشاره کرده و می‌گوید: «نتانیاهو مجبور به همراهی با آنها (وزرای تندرو کابینه‌اش) است و واشنگتن هم وارد این ماجرا شده است، زیرا که در مقابل نتانیاهو ایستادگی نمی‌کند... این منطقه در کنترل اسرائیل نیست و نخواهد بود و دلیل تلاش اسرائیل برای حفظ نیرو‌های خود در محور فیلادلفیا و یک کریدور دیگر نیز همین موضوع است... بن‌گویر اکنون می‌خواهد در غزه شهرک‌سازی کند. ایده کلی این است که فلسطینیان و تمام اعراب را از این دو منطقه خارج کنند. ابتدا غزه و سپس کرانه باختری و در نهایت انتقال آنها به مصر. به همین دلیل است که اسرائیل به دنبال حفظ کنترل بر محور فیلادلفیا است.»
وی با اشاره به قدرت لابی‌های آمریکا این طور ادامه می‌دهد که «فقط لابی‌های اسرائیلی در واشنگتن نیستند که به دنبال درگیری هستند، بلکه لابی‌های دفاعی (اسلحه‌سازی) نیز به دنبال آن هستند تا مثل گذشته این صنعت را رونق دهند.»
خطر حزب‌الله برای رژیم اسرائیل
این تحلیلگر آمریکایی در ادامه به «تنش‌های اسرائیل و لبنان» اشاره کرد و گفت که اگر رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله اقدام کند، با نیرویی 10 برابر قوی‌تر از حماس مواجه خواهد شد که نظامیان و موشک‌های بیشتری دارد. مالوف خویشتنداری لبنان و ایران را اقدامی تاکتیکی و زیرکانه برای نابودی آهسته موجودیت اسرائیل خواند. تحلیلگر آمریکایی همچنین از احتمال وقوع جنگ داخلی در فلسطین اشغالی خبر داد، زیرا که «اختلاف نظرات زیادی در میان یهودیان وجود دارد و برخی به دنبال حفظ همکاری با فلسطینیان و در مقابل تعدادی دنبال دولت کاملاً یهودی هستند.»